segunda-feira, 17 de dezembro de 2007

NOTE FROM CENIPA - GOL FLIGHT 1907

NOTE FROM CENIPA - GOL FLIGHT 1907

The Center for the Investigation and Prevention of Aeronautic Accidents (CENIPA) informs that it did not supply to any organization or person, outside the technical investigation process, any data referring to the final minute of flight of aircraft prefix PR-GTD registered on its CVR (voice black-box). It is important to emphasize that the content released by organs of the press was not evaluated nor confirmed as authentic by this Center.
CENIPA rigorously complies with the recommendations prescribed in Annex 13 of the Chicago Convention, to which Brazil is a signatory and which orients the technical investigation of aeronautic accidents all over the world. This sort of content, when authentic, should be used exclusively for the prevention of new accidents. Any destination differing from this end, in accordance with Annex 13, depends on the judicial authorization of the country in question and the acceptance of the harm that this can represent, in the future, to the safety of air operations.

CENIPA has publicly defended the fundamental principles of technical investigation aimed at prevention, in accordance with the article cited, and continues in its investigation of the factors which contributed to the accident, communicating in a clear and transparent manner with the press and with the relatives of the victims, with the objective of performing the important service entrusted to it by Brazilian society: that of promoting the operational safety of this country's air transportation.

The Commission of Investigation of the Accident with Flight 1907 laments and expresses solidarity with the relatives of the technical crew for the irresponsible release of the supposed audio which, besides the discomfort to the relatives and disrespect to the victims of the accident, in nothing contributes to the prevention of accidents, making it a disservice to the Brazilian population and causing injury to the country's image before the international aeronautic community.

CENTER FOR THE INVESTIGATION AND PREVENTIONNOTA DO CENIPA - Vôo

1907 da GOL
O Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos (CENIPA) informa que não forneceu a nenhuma organização ou pessoa, estranha ao processo da investigação técnica nenhum dado referente ao minuto final de vôo da aeronave prefixo PR-GTD registrado em seu CVR (caixa-preta de Voz). É importante destacar que o conteúdo divulgado por órgãos de imprensa não foi avaliado nem confirmado como autêntico por este Centro.

O CENIPA cumpre rigorosamente as recomendações previstas no Anexo 13 da Convenção de Chicago, da qual o Brasil é signatário e que norteia a investigação técnica de acidentes aeronáuticos no mundo. Esse tipo de conteúdo, quando autêntico, deve ser utilizado exclusivamente para a prevenção de novos acidentes. Qualquer destinação diferente desse fim, de acordo com o Anexo 13, depende de autorização judicial do país em questão e da aceitação dos prejuízos que isso pode representar, no futuro, para a segurança das operações aéreas.

O CENIPA tem defendido publicamente os princípios basilares da investigação técnica voltada à prevenção, em concordância com o referido Anexo, e segue na apuração dos fatores que contribuíram para o acidente, de forma clara e transparente no trato com a imprensa e os com familiares das vítimas, com o objetivo de prestar o importante serviço que lhe é atribuído à sociedade brasileira: o de fomentar a segurança operacional no transporte aéreo deste país.

A Comissão de Investigação do Acidente com o Vôo 1907 lamenta e se solidariza com os familiares dos tripulantes técnicos pela divulgação irresponsável do suposto áudio que, além do desconforto aos familiares e desrespeito às vítimas do acidente, em nada contribuiu para a prevenção de acidentes tornando-se um desserviço à população brasileira e causou danos a imagem do país perante a comunidade aeronáutica internacional.


CENTRO DE INVESTIGAÇÃO E PREVENÇÃO DE ACIDENTES AERONÁUTICOS

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